Ad Petersen

La Vittoria
Ad Petersen was van 1960 tot 1990 als conservator verbonden aan het Stedelijk Museum Amsterdam. Vrijwel vanaf het begin van zijn loopbaan maakte hij foto's, tijdens de voorbereiding van tentoonstellingen, op openingen, bij feestjes na afloop en op reis, van kunstenaars in hun atelier en thuis bij hun gezin en vrienden. Hij fotografeerde uitsluitend voor zijn plezier en uit een persoonlijke behoefte zijn relaties met kunstenaars visueel vast te leggen, momenten die hij belangrijk vond aan tijd en vergankelijkheid te ontfutselen. De foto's van Petersen zijn vooral een verslag van een tijdperk. Een strict persoonlijk verslag omdat Petersen geen volledigheid nastreefde en kunstenaars met wie hij geen directe band voelde in zijn archief ontbreken. Een van de kunstenaars met wie hij zeker een band had was Jean Tinguely.

Tinguely is een trendsetter en weet het publiek ter verrassen, zelfs te provoceren. In Milaan verbrandt hij voor de kathedraal een enorme gouden fallus ("La Vittoria"), tijdens het festival ter ere van tien jaar "Nouveaux Réalistes". Het is 1970 en er zijn een paar duizend mensen naar het Piazza del Duomo in Milaan gekomen om naar een kunstwerk van Tinguely te komen kijken. Aan het plein (Piazza del Duomo) staat één van de grootste Rooms-Katholieke kathedralen te wereld, de Duomo Santa Maria Nascente. Het stadbestuur dacht dat hij een machine ging bouwen, maar het bleef tot het einde een verrassing omdat hij zijn kunstwerk verborgen hield onder een groot laken. Toen hij zijn kunstwerk onthulde begon de fallus te exploderen, allerlei verschillende soorten vuurwerk vlogen de lucht in, tot de hele fallus letterlijk in rook en as op ging. Tijdens deze performance maakte Petersen schitterende foto's. Hiervan is een kunstenaarsboek gemaakt: La Vittoria (Seriaal Amsterdam 1971 leporello 11 foto's).



Ad Petersen (omslag en fragmenten uit: La Vittoria)

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...